بيمه‌نامه‌هاي مهندسي

بيمه‌نامه‌هاي مهندسي
بيمه با ايجاد امنيت خاطر و آرامش روحي نگراني ناشي از حوادث ناگهاني و پيش‌بيني نشده را در اذهان كمرنگ كرده و از اين طريق به روان شدن چرخه كار و زندگي كمك مي‌نمايد. بدون پشتوانه و حمايت پوشش‌هاي بيمه‌اي فعاليت‌ بخش‌هاي مختلف اقتصادي نيز همراه با بيم و عدم اطمينان خواهد بود.
با توجه به اينكه يكي از عوامل بنيادي در رشد و توسعه (امنيت سرمايه) است و اين امر نيز بدون وجود بيمه تحقق نخواهد يافت. شركت بيمه نوين با توانائي پذيرش انواع پوشش‌هاي بيمه‌اي و با هر سرمايه تلاش نموده است تا ضمن ايجاد امنيت در سرمايه‌گذاري گامي موثر در ايجاد خدمت بهتر به بيمه‌‌گذاران محترم بردارد.
از جمله مهمترين بيمه‌هاي مهندسي عبارتند از:

بيمه تمام خطر پيمانكاران
بيمه تمام خطر نصب
بيمه سازه‌هاي تكميل شده
بيمه شكست ماشين‌آلات
بيمه ماشين‌آلات و تجهيزات پيمانكاري
بيمه فساد كالا در سردخانه
بيمه عدم النفع شكست ماشين‌آلات
بيمه بويلر و مخازن تحت فشار
بيمه تجهيزات الكترونيك كه ذيلاً مهم‌ترين بيمه‌هاي اين حوه معرفي مي‌شوند.بيمه تمام خطر پيمانكاران
اين بيمه‌نامه خسارت‌هاي فيزيكي، غيرقابل پيش‌بيني و ناشي از حادثه را در حين اجراي پروژه‌هاي عمراني و زيربنائي و عمليات ساختماني انواع سازه از قبيل ساختمان‌هاي مسكوني، اداري، برجها كارخانجات، سيلوها، راهها، راه‌آهن، فرودگاه، سدها، پروژه‌هاي آبياري و زهكشي تونل‌ها، لوله‌كشي فاضلاب، مخازن آب، موج شكن‌ها و مانند آن را تحت پوشش قرار مي‌دهد. عوامل زيادي از جمله آتش‌سوزي صاعقه، انفجار، سيل، طغيان آب، انواع طوفان، زلزله، نشست، لغزش و رانش زمين، دزدي، طراحي غلط، اجرا يا كيفيت نازل، فقدان مهارت، غفلت اعمال ناشي از سوء نيت يا خطاي اشخاص باعث بروز خسارت در انواع سازه‌ها مي‌شوند كه در ضمن به هدررفتن سرمايه سلامت جامعه را نيز به مخاطره خواهند انداخت. در بيمه ياد شده علاوه بر پوشش‌هاي فوق هزينه برداشت ضايعات و خسارت‌هاي جاني و مالي در برابر اشخاص ثالث نيز قابليت بيمه شدن دارند و پس از تحويل موقت دوره نگهداري (دوره تضمين) نيز به منظور ايفاي تعهدات قراردادي تحت پوشش قرار مي‌گيرد.بيمه تمام خطر نصب
اين بيمه‌نامه خسارت‌هاي فيزيكي غيرقابل پيش‌بيني ناشي از حادثه كه در حين اجراي عمليات نصب و يا مونتاژ انواع ماشين‌آلات و تجهيزات و نيز نصب هرگونه سازه با اسكلت فلزي در كارگاه‌هاي كوچك و بزرگ صنعتي، صنايع خودروسازي، شيميائي، فولاد، غذائي، چوب و كاغذ، چرم، كاشي سازي صنايع وابسته به كشاورزي، همچنين سيستم‌هاي مخابراتي ابزارهاي دقيق آزمايشگاهي، نيروگاه‌ها، پروژه‌هاي انتقال آب، گاز وخطوط انتقال نيرو را تحت پوشش قرار مي‌دهد.
در بيمه‌نامه تمام خطر نصب، خسارت‌هاي ناشي از آتش‌سوزي، صاعقه، انفجار، زلزله، سيل، طوفان آب، لغزش و رانش زمين، دزدي با شكست حرز تحت پوشش قرار مي‌گيرد. مواردي نظير طراحي غلط مصالح معيوب، اجراي غلط، خطرات بوجود آمده در كارخانه سازنده ماشين‌آلات و تجهيزات بكار گرفته شده براي نصب نيز قابل بيمه شدن هستند. پوشش بيمه تمام خطر از زمان شروع عمليات نصب و ساختماني آغاز و شامل دوره آزمايش و نگهداري نيز خواهد شد. مسئوليت مالي و جاني در برابر اشخاص ثالث نيز در بيمه تمام خطر تحت پوشش قرار مي‌گيرد.بيمه سازه‌هاي تكميل شده
اين بيمه‌نامه خسارت‌هاي وارد به ا نواع سازه‌هاي احداث شده را در زمان بهره‌برداري از قبيل ساختمان‌ها، برج‌ها، جاده‌ها، راه‌آهن، فرودگاه، كانال‌هاي آبياري، پل‌ها، تونل‌ها، سدها، موج سكن و اسكله، خطوط لوله آب، نفت، گاز، فاضلاب و نيز انبارها و معادن را تحت پوشش قرار مي‌دهد.
بيمه سازه‌هاي تكميل شده از نوع خطرات معين بوده و خسارت‌هاي ناشي از سيل، طغيان، زلزله، آتش سوزي و انفجار، خرابكاري، برخورد وسائط نقليه زميني، دريائي و هوائي، نشست، حركت زمين و ساعقه را پوشش مي‌دهد.بيمه شكست ماشين‌آلات
بيمه به عنوان مكانيزم انتقال ريسك (ضرر و زيان ناشي از خسارت) مي‌باشد كه در آن بيمه‌گذار (مشتري) با پرداخت مبلغي به عنوان حق بيمه زيان را به شركت بيمه (بيمه‌گر) منتقل مي‌كند. در تعريف ريسك نيز گفته شده كه عدم اطمينان از وقوع خسارت است. امروزه بيمه در كشورهاي صنعتي و پيشرفته رشد چشمگيري يافته و تقريباً اكثر اموال، دارائي‌ها و مسئوليتهاي گوناگون اشخاص در مقابل همديگر تحت پوشش بيمه قرار مي‌گيرد. شركت‌هاي بيمه نيز با توجه به سرمايه و ذخاير خود بخشي از ريسك را نگهداشته وق سمت ديگر را از طريق بيمه اتكائي به ديگر شركت‌هاي بيمه واگذار مي‌نمايند. بنابراين شركت‌هاي بيمه در انتقال ضرر و زيان اقتصادي يك كشور كه از حوادث گوناگون به وجود مي‌آيد به بازار بين‌المللي نقش مهمي را ايفا مي‌نمايند. هر چند كه در كشور ما در سال‌هاي اخير صدور بيمه‌نامه رونق يافته اما در ارتباط با بيمه شكست ماشين‌آلات كه يكي از بيمه‌نامه‌هاي دوره بهره‌برداري و جزء بيمه‌هاي مهندسي است رشد آنچناني حاصل نشده و ماشين‌آلات و تجهيزات كمكي آنها از قبيل ماشين ابزار ماشين‌هاي كاغذسازي، پمپ‌ها، كمپرسورها، مخازن لوله‌كشي و … مي‌توانند تحت پوشش بيمه‌نامه قرار گيرند.
بيمه‌نامه شكست ماشين‌آلات، خسارت‌هاي فيزيكي و غير قابل پيش‌بيني و ناشي از حادثه را به ماشين‌آلات و تجهيزات و تأسيسات كه نياز به تعمير يا تعويض داشته باشند جبران مي‌كند.
زيان يا خسارت تحت پوشش بيمه شكست ماشين‌آلات معمولاً ناشي از علل زير است:
خطا در طراحي، محاسبات، نقشه، مشخصات فني، خطا در نصب، عيب در ريخته‌گري يا مصالح.
اغلب حوادث ناشي از اين خطاها زماني رخ مي‌دهد كه دوره گارانتي آنها سپري شده است و امكان مراجعه به سازندگان به منظور اخذ خسارت وجود ندارد.
– خطا در بهره‌برداري از ماشين‌آلات، عدم مهارت، بي دقتي و سهل انگاري
براساس آمار موجود خسارات ناشي از علل فوق دائماً در حال افزايش است. علي رغم احتياط لازم و كافي، خطا در بهره‌برداري هر لحظه ممكن است رخ داده و باعث خسارت سنگين شود.
گسيختگي به واسطه نيروي گريز از مركز
نيروي گريز از مركز در مقايسه با ساير علل به كرات اتفاق نيم‌افتد ولي مواردي وجود دارد كه علاوه بر خسارت به خود ماشين باعث از بين رفتن دستگاه‌هاي مجاور نيز شده است.
اتصال كوتاه و علل الكتريكي ديگر
تجهيزات الكتريكي ممكن است در اثر اتصال كوتاه با ولتاژ زياد، عيب در عايق كاري يا تخليه الكتريكي و تنش مكانيكي ناشي از جريان برق خسارت جدي ببيند. در اين موارد علاوه بر اينكه خود دستگاه آسيب مي‌بيند به دليل توقف توليد خساراتي به توليد كننده نيز وارد مي‌شود.
كمبود آب در ديگ
اغلب كمبود آب در ديگ ناشي از خطا در بهره‌برداري است. عملكرد ناصحيح ابزارهاي اندازه‌گيري يا از كارافتادن سيستم آبرساني ديگ و وسايل اعلام خبر ممكن است علل ديگر حادثه باشند.
انفجار فيزيكي
مثال بارز آن انفجار ديگ در اثر فشار بخار آن مي‌تواند باشد. پديده انقباض وقتي كه مخزن به واسطه فشار خارجي با خلا داخلي در هم ريخته مي‌شود نيز تحت پوشش بيمه شكست ماشين‌آلات قرار مي‌گيرند.
طوفان و يخ زدگي
ماشين‌آلاتي كه در فضاي آزاد نصب مي‌شوند بيشتر در معرض اين حوادث هستند. حتي آنهايي كه در داخل يك ساختمان نصب شده اند ممكن است به واسطه طوفان آسيب ببينند. در اين ارتباط توجه خاص به خسارات وارده به جرثقيل‌ها، كابل‌هاي هوائي خطوط انتقال نيرو و دكل‌ آنها و آنت‌هاي مخابراتي مبذول مي‌شود. علاوه بر م وارد مذكور با پرداخت حق بيمه اضافي، حوادث نظير زلزله، سيل، رانش زمين يا ساير حوادث طبيعي كه بشر در ايجاد آنها دخالتي ندارد نيز تحت پوشش بيمه شكست ماشين آلات قرار مي‌گيرند.
در تقسيم بندي عوامل باعث خسارت به ماشين‌آلات و تأسيسات يك كارانه آنها را به سه دسته گروه بندي مي‌كنند.
– عامل فني يا نقص فني دستگاه ممكن است در كارخانه سازنده رخ داده ولي در زمان بهره برداري باعث خسارت مي‌شود.
– عامل انساني كه ممكن است مهندس يا تكنسيني كه با ماشين كار مي‌كند در رعايت ترتيب راه اندازي يا اجراي دستورالعمل كارخانه سازنده خطا نمايد يا به اخطارهايي كه در اتاق كنترل مي‌بيند يا مي‌شنوند بي‌توجهي كند.
– عامل سوم كه در به وجود آمدن شكست ماشين‌آلات دخالت دارد عامل خارجي است مثل افتادن اشيا هنگام جابه‌جائي به روي دستگاه‌ها، قطع برق به دليل خاموشي يا توسط پيمانكاري كه در مجاورت كارخانه كار مي‌كند كه ممكن است باعث منجمد شدن مواد مذاب در خط توليد گرديده و در نتيجه خسارات سنگيني را به خط توليد وارد نمايد. در مواردي نيز خرابكاري باعث شكست ماشين‌آلات مي‌شود.
ساير عوامل: علاوه بر عوامل سه گانه كه د ر نهايت حاصل سهل انگاري افراد بشر است بايد حوادث طبيعي مانند سيل و زلزله را نيز به آنها اضافه نمود كه بشر در ايجاد آنها دخالتي نداشته ونمي‌تواند جلو وقوع آنها را بگيرد ولي مي‌تواند در طراحي و اجرا اقداماتي به كار ببرد كه از اثرات مخرب آنها بكاهد و حتي تا اندازه‌اي به صفر برساند. مثلاً صاعقه كه يك حادثه طبيعي است ممكن است مدار الكترونيكي تجهيزات موجود در كارخانه را آسيب بزند با نصب برق گير تا اندازه‌اي از اثرات مخرب آن كاسته مي‌شود يا با احداث زهكش و دايك از هجوم سيلاب به محوطه كارخانه جلوگيري به عمل مي‌آيد.
توضيحات:
در صورت وقوع حادثه به ماشين‌آلات، بيمه‌گر (شركت بيمه) ارزش جايگزين دستگاه آسيب ديده را پرداخت مي‌نمايد اين ارزش شامل: قيمت خريد دستگاه، حقوق و عوارض گمركي براي واردات، هزينه حمل تا محل نصب و هزينه نصب مي‌شود همچنين براي كارهاي ساختماني و مواد اوليه نيز حد غرامتي در بيمه‌نامه درنظر گرفته مي‌شود.
براي بيمه نمودن ماشين‌آلات بيمه گر پرسشنامه‌اي را در اختيار متقاضي قرار مي‌دهد تا به سوالات مربوط پاسخ داده و اطلاعاتي را به منظور ارزيابي ريسك در اختيار بيمه‌گر قرار دهد ذكر اين نكته ضروري است كه بيمه شكست ماشين‌آلات فقط براي كارخانجات بزرگ طراحي نشده بلكه يك دستگاه واحد نيز مي‌تواند تحت پوشش قرار گيرد.
– پس از دريافت پرسشنامه كارشناس فني بيمه‌گر بازديد اوليه را از مواردي كه براي بيمه پيشنهاد شده به عمل مي‌آورد.
– در بازديد اوليه كارشناس فني علاوه بر مشاهده كاركرد ماشين يا ماشين آلات و خط توليد و اطمينان از كاركرد درست و خط توليد و اطمينان از كاركرد درست آنها معمولاَ به مواردي مانند مديريت، تعميرات و نگهداري، مهندسي و بازرسي و سيستم اطفاي حريق و ايمني توجه بيشتر مي‌نمايد.

بيمه عدم‌النفع ناشي از شكست ماشين‌آلات
اين بيمه‌نامه مكمل بيمه شكست ماشين‌آلات مي‌باشد و جنانچه در اثر خطرات ناگهاني وارد به ماشين‌آلات، وقفه‌اي در توليد كارخانه بوجود آيد، زيان ناشي از عدم توليد را كه شامل هزينه‌هاي جاري، حقوق و دستمزد كاركنان در طول دوره تعطيلي و سود از دست رفته است را بيمه مي‌نمايد. زيان ناشي از عدم توليد به مراتب بيشتر از خسارت فيزيكي وارد به ماشين‌آلات خواهد بود.

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*

bigtheme